Visar inlägg med etikett Palestina. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Palestina. Visa alla inlägg

fredag, augusti 21, 2009

Möjligen spekulativ artikel av AB, men drevet är skrämmande

Lite sent, men känner att en kommentar är på sin plats, nu när Bildt till sist satt ner foten till förmån för yttrandefriheten.

Artikeln i Aftonbladet om organstöld var kanske inte jätteskarp. Kopplingen långt tillbaka i tiden och hänvisning till palestinska, rimligen (och rättfärdigt) bittra, källor är ju inte klockrent. Samtidigt så är det uppenbart att folk inte läst den ordentligt. Tydligare artikel när det gäller vad som är fakta och vad som är hörsägen tycker jag man får leta efter. Dessutom är den skriven på kultursidorna och där får man ju i en svensk kontext skriva i stort sett vad f-n som helst!

Det allvarliga är ju inte att Israel går bananas och blir tokiga. Det allvarliga är självklart att vissa liberaler, ofta samma som försvarade Jyllandsposten som hårdast som nu skriker högljutt om antisemitism och mer eller mindre vill förbjuda diskussion. Lär er historien om pojken och vargen är det första jag vill säga. Ni är rent kontraproduktiva till era egna syften! Det andra är att ni borde skämmas över ert rasistiska beteende. Försvara en kränkning av religion och gå till storms över ett angrepp mot en stats militärmakt. Skärpning!

Allra allvarligast är det förstås att den svenska ambassadören i Tel Aviv inte riktigt förstått sitt uppdrag. Heter man Bonnier borde man kanske ha lite bättre koll på hur viktigt det är för myndigheter att hålla sig borta från media? Dessutom blir hon ett lätt mål för en ganska obehaglig diskussion rörande etnicitet eftersom hon har ett (troligt) judiskt namn. Att vara jude har dock ingenting med staten Israel att göra, i alla fall inte i teorin. Samtidigt kan man inte bortse från den sionistiska rörelsens styrka bland judar runt om i världen. Oavsett vilket är det ett stickspår som inte hör hemma i offentlig debatt. Det är personangrepp på en låg nivå. Den jämförelse jag kan hitta är när socialdemokratiska utrikesministern Laila Freivalds skämde ut sig i Lettland för ett antal år sedan. På klingande lettiska läxade hon upp ryssarna och helt avfärdade problemen. Frågan är om hon uttalade sig som socialdemokrat eller exilbalt?

I vilket fall så är det ett stickspår som inte tillför debatten någonting och som faktiskt på riktigt snuddar vid antisemitism.

När det gäller sakfrågan så blir jag mer och mer säker på att det ligger något i det Aftonbladet skriver. Logiken i detta är principen om att "när argumenten tryter så höjer man rösten". Såväl Israels som deras försvarsadvokater håller onekligen en högt tonläge.

"Mellanösterns enda demokratis" utrikesminister visar onekligen på skrämmande uppfattningar som Aftonbladets chefredaktör Jan Helin redogör för kortfattat och bra. Följer upp tidigare kritik från Israel.

söndag, juni 14, 2009

Varför man inte bör jämföra den fascistiska sionismen med nazismen samt lite lästips

Jag var inne på www.rosenberg.se nu på morgonen och hittade så mycket bra läsning, tipsar om några av de bästa inläggen av Göran Rosenberg nedan, men väljer här att skriva om en av hans texter om varför det är fel och farligt att göra jämförelser mellan nazism och sionism. En av Sveriges få riktiga socialliberaler.

Apartheid- ja, nazism- nej:


Det finns inget försvar för Israels angrepp mot Gaza, eller Israels ockupationspolitik överhuvudtaget. Staten Israel är en lydig arvtagare till den engelska imperialismen. Vill man vara otrevlig kan man säga att judarna gör det skitiga jobbet åt engelsmännen. Jobbet är att "bevara en västerländsk bastion" i mellanöstern.

Självklart är denna imperialism djupt orättfärdig och jag har skrivit det tidigare, INGET europeiskt folk skulle ha blivit behandlat på det sätt som palestinierna blev när Israel bildades. I början av 1900-talet var ca 10% av befolkningen i Palestina judar. Trots vida uppmuntrad sionism (inte minst av antisemitiska krafter i Europa) så var judarna färre än 50% av befolkningen 1948. Ändå föreslogs en delning som gav dem en majoritet av landet. Med hjälp av terrorism och orimliga lagar gällande övertagandet av "övergiven" mark så ökade det landområde som antingen kontrollerades av sionistiska organisationer eller av staten Israel drastiskt.

Allt detta är sant. Ska inte trötta ut läsaren med upprepningar av alla övergrepp eller all diskriminering som sker av palestinier i det heliga landet. Däremot ska jag angripa de dumheter som en del vänner till det palestinska folket ägnar sig åt.
Börjar med att återge Göran Rosenbergs kolumn i DN från i mars i år (Ett minne blott):

"Det finns inget försvar för Israels krig i Gaza. Det finns heller inget försvar för jämförelsen mellan Israels övervåld mot palestinierna och Nazitysklands utrotningskrig mot judarna. De som ändå gör den jämförelsen vet antingen inte vad de talar om, eller också vet de mycket väl vad de talar om och har dolda avsikter.
Den minst dolda avsikten är att framställa kriget i Gaza som ett krig där judar i allmänhet och Förintelsens överlevande i synnerhet bör belastas med ett särskilt ansvar. Dels därför att de på något sätt bör betraktas som en part i kriget, dels därför att de på grund av Förintelsen borde veta bättre.
Ungefär så har jag uppfattat avsikten bakom förre ärkebiskopen KG Hammars beslut att dra sig ur ett arrangemang till minnet av Förintelsen med hänvisning till kriget i Gaza. ”I vissa lägen går det inte att skilja minnet av Förintelsen från staten Israel”, hävdade KG Hammar i radion. Han utvecklade inte närmare, och ville helst inte diskutera offentligt, men steget till att hävda att staten Israel beter sig mot palestinierna som nazisterna betedde sig mot judarna är i alla händelser inte långt. I Skåne togs det fullt ut av s-kvinnornas vice ordförande, Ingalill Bjartén, som i ett tidningsuttalande under kriget i Gaza förvånades över att ”Israel, där stora delar av befolkningen utsattes för nazisterna, [kunde] göra exakt samma sak som nazisterna”. Hon har sedermera avgått från sin post och backat från sitt uttalande, men jämförelsen lever kvar.

Kanske har både hon och KG Hammar influerats av det bildspel som sedan en tid cirkulerar på nätet, där noga utvalda bilder från nazisternas koncentrations- och dödsläger har lagts sida vid sida med noga utvalda bilder från ockupationens och krigets Gaza och Västbanken, och vars rubrik är att Förintelsens barnbarn nu gör ”exakt” samma sak mot palestinierna som nazisterna en gång gjorde mot dem.
Det hela är mycket skickligt gjort – och mycket falskt, och mycket förrädiskt.

Falskheten är obestridlig. Man behöver inte ha minsta överseende med Israels krig i Gaza, eller med Israels ockupation, eller med Israels bosättningar på palestinsk mark, för att konstatera att jämförelsen med Nazitysklands utrotningspolitik och dödsfabriker är felaktig. Att konstatera detta är inte att förminska kritiken av Israel. Det är att konstatera faktum. Auschwitz och Gaza är inte jämförbara händelser.

Det förrädiska med jämförelsen är att bakom den kan finnas ännu en avsikt, i regel mera dold, nämligen att förminska och förskingra minnet av Förintelsen.
Att minnet av Förintelsen försvagas med tiden är oundvikligt. Dokumenten gulnar, vittnena dör och levande erfarenhet blir inlärd historia. Förintelsen har med tiden också kommit att jämföras med andra historiska händelser och blivit föremål för ständigt nya beskrivningar och tidvis motstridiga förklaringar.
Också det är oundvikligt.

Vad som inte är oundvikligt är att det specifika och unika i nazisternas folkmordsprojekt suddas ut genom orimliga jämförelser och medvetna lögner. Att jämföra Auschwitz med Gaza, eller Israel med Nazityskland, är inte nödvändigtvis detsamma som att förneka gaskamrarna, men logiskt sett är steget inte långt. När det centrala i Förintelsen opereras bort ur jämförelserna, eller i värsta fall förnekas över huvudtaget, handlar det om något annat än Israelkritik och Palestinasolidaritet.

Förintelsen är en av vår civilisations mest omvälvande erfarenheter, men det är bara genom att förstå vad det är som gör den specifik som vi kan förstå vad det är som gör den allmängiltig. Det specifika i Förintelsen är den nazistiska utsorteringen av icke överlevnadsvärda raser och folkslag och det statligt genomdrivna och industriellt organiserade folkmordet på i första hand – men inte enbart – judarna. Det allmängiltiga i Förintelsen är utvecklingen av den moderna människans kapacitet att avhumanisera, avskilja och förinta sina grannar.

Detta är skäl nog att reagera mot att det specifika i Förintelsen förfalskas och missbrukas för politiska syften. Och då tänker jag inte bara på syftet att stärka stödet för palestinierna genom att jämställa israelerna/judarna med nazister, utan lika mycket på syftet att stärka stödet för Israel genom att jämställa hotet mot judarna från araberna/muslimerna/antisemiterna med hotet från Nazityskland.

I det senare syftet har situationen för judarna i dagens Europa jämförts med Tyskland på trettiotalet, judarna i Frankrike uppmanats (av Ariel Sharon sommaren 2004) att packa väskorna och PLO-ledaren Yassir Arafat (medan han levde) utmålats som en ny Hitler. Det faktum att Iran har en president som förnekar Förintelsen och vill utplåna staten Israel, har inte överraskande framställts som förspelet till Förintelsen II, vilket är bestickande men i grunden vilseledande. Iran är inte Nazityskland och det ena är inte jämförbart med det andra – annat än som propaganda.
Fortsätter propagandamissbruket av Förintelsen på ömse sidor av Israel-Palestinakonflikten riskerar vi att vår civilisations kanske viktigaste kollektiva erfarenhet snart är ett minne blott."


Kommentar: Hederligt av Göran Rosenberg att faktiskt, även om han inte skriver det rakt ut, erkänna att det inte bara var judar som nazisterna ville utrota. Jag anser inte att morden av kommunister, socialdemokrater, fackföreningsledare och andra antinazister var ett folkmord. Det var "gammal hederlig" politisk förföljelse om än på ett värre sätt än i standardmodellen. Däremot var nazisternas syn på andra "underlägsna" folk, som slaverna, minst sagt vidrig. Det som stör mig mest däremot är att man i debatten om förintelsen så ofta "råkar" glömma bort romerna. Det begicks ett folkmord/försök till folkmord mot dem under nazismen. Förföljelsen av dem har heller aldrig lagt sig, utan fortsätter än i dag, framförallt i Östeuropa. Det här är en annan fråga, men jag tycker den är viktig. Hört från en säker källa att tidningen Expo ska ha romer som tema nästa gång. Glädjer mig.

Håller med varenda ord som Rosenberg skriver ovan. Det finns också en annan anledning som har med hyfs och taktik att göra. Det finns än i dag tusentals överlevande från nazismen och ytterligare miljontals med direkta blodsband till offer för förintelsen. Utöver dessa så är de allra flesta normalt fungerande, anständiga människor helt införstådda med att nazismens vidrigheter aldrig får ske igen. Jag liksom de flesta andra har en syn på förintelsen som en industriell och medveten utrotning av ett helt folk. Med den synen så kan man se jämförelser mellan israels förtryck och förintelsen på två sett: Det ena som ett försök att överdriva Israels grymheter och det andra som ett sätt att förminska förintelsen. Medan jag tror att 9 av 10 som gör jämförelsen har det första syftet, så är jag också övertygad att de flesta, inte minst de som har direkta kopplingar till förintelsen eller det judiska, tolkar det som att syftet är det andra. Det leder till upprördhet och stänger effektivt vägen vidare för djupare diskussion. Det leder inte framåt, helt enkelt!

Dessutom är det onödigt och ger inte extra tyngd åt argumentationen. Fokusera på jämförelserna med Apartheidpolitiken i Sydafrika i stället! Det räcker för att få den tyngd som krävs för att motivera krav på bojkott och liknande. Dessutom är det dessutom betydligt lättare att bevisa och få folk att tro på (kanske för att det är sant...).

Göran Rosenberg:

- Om antisemitismens hot och motbilder.
- Om det unika med "de dumma svenskarna" och varför det inte stämmer längre.

- Relativt hederlig analys av en jasägare efter nejet till EMU.
- Och här som en lite mer bitter jasägare...
- Om en tokig ambassadör och om faran med att ropa "vargen kommer" för ofta.
- Om privat sjukvård.
- Om hycklande journalister.

- Om två oförenliga perspektiv på samma dag och samma händelse (Al Nakba).

tisdag, april 14, 2009

Vansinnig rapport från Timbro

I media. t.ex. på SvDs ledarblogg så framkommer det nu att Timbro gjort en "utredning" om hur media agerade under Gaza kriget. Denna så kallade "rapport" hittar man här.

Rapportens resultat berättar om hur svenska media, framförallt Aftonbladet och SvD enligt Timbro, har åsidosatt sitt arbete för objektivitet. Det första som slår mig är att det är intressant att sätta Timbro på att undersöka objektivitet. Tror ungefär lika mycket på dem som på Proletärens "journalistik" om Nordkorea...

Att medias bevakning var Israel kritisk är väl knappast särskilt konstigt med tanke på att Israel var angripare och dödade över tusen palestinier inne på den lilla landbit som kallas Gaza-remsan.

Generaliserar man så menar Timbro att medias fel är att de inte i tillräckligt stor utsträckning presenterar Israels syn på saker och ting. Samtidigt irriterar de sig över att media inte i tillräckligt stor utsträckning demoniserar Hamas som mördare och terrorister.

Suck. Stackars lilla ockupationsmakten...

Så här: Läs rapporten. Ni kommer själva att kunna skriva något bättre än vad jag förmår. Intressant att den med typ två rader i slutet berör faktumet att Israel vägrade journalisterna tillträde och antyder att det är journalisternas eget fel, snarare än att det tyder på att Israel hade något att dölja. Blir så trött.

Amnesty verkar i alla fall ganska säkra på vad som hänt. Frågan är- har de eller Timbro rätt?

måndag, mars 16, 2009

Fascist får ansvar för inre säkerheten i Israel

Då verkar det som att det klarnar vilken regering Israel ska ha i framtiden. I denna artikel i DN så framkommer det att Likud kommer att göra upp med Yisrael Beitenu och den övriga mer extrema högern om regeringsplatserna. Kadima bör förmodligen dela ansvaret med Likud för att så blir fallet.

DN uppmärksammar att utrikesministerposten går till ledaren för Yisrael Betienu, men minst lika illa måste det vara att de får ansvaret för den inre säkerheten. Eftersom de är ett parti som gått till val på en stark misstro mot Israels araber så känns det lite olustigt att de ska få det förtroendet.

Paradoxen med Yisrael Betienu är att de påminner lite om Nationaldemokraterna, eller för all del de förespråkare för ett etniskt uppdelat Balkan som gick vinnande ut ur den konflikten. Yisrael är för en palestinsk stat. De är till och med villiga att dela Jerusalem vilket inte högern brukar vara. MEN deras idé är att skapa ett etniskt rent Israel jämsides med ett etniskt rent Palestina. Folkförflyttningar och ändrade gränsdragningar är inte särskilt trevligt.

Det finns andra frågor där den nya renodlade högerregeringen kommer att få problem, alternativt att Yisrael Betienu redan har bestämt sig för att kapitulera. YB är ett sekulärt parti och har en del bra idéer om att minska det religiösa inflytandet i Israel. Det kommer övriga extremhögern inte gå med på.

Den nya regeringens politiska bas (direkt från DN):

"Han (Benjamin Netanyahus) kan nu teoretiskt räkna med stöd från 27 politiker från Likud, 15 från Yisrael Beitenu, 11 från ultraortodoxa Shas och 5 från Förenade Tora-judaismen, ett annat ultra-ortodoxt parti.

Men det räcker inte. Netanyahu behöver stöd av minst 61 medlemmar i knesset, men ytterligare sju politiker från Nationell union och Judiskt hem, två små högerextrema partier, kan bli aktuella."

lördag, mars 14, 2009

Rasism i demokratisk förklädnad

Ytterligare en av de förment demokratiska krafterna yttrar sig. Paulina Neuding skriver i den utländska tidningen The Weekly standard om hur illa ställt det är i Sverige. Helt vidrig artikel om hur man förskjuter fokus från apartheidregimen Israels brott till att diskutera hur hemskt det är med muslimer. Bland det mest vidriga jag läst på länge.

torsdag, mars 12, 2009

Israel lobbyn diskuteras till och med i USA!

Det är ju lite halvt om halvt otillåtet att påpeka hur starka krafter det är som benhårt försvarar Israel och gör till sin livsuppgift att till varje pris försvara apartheidstaten. Nu är ju inte det alltid så enkelt, utan man måste försöka hitta sätt att smutskasta sina motståndare på, det mest populära är onekligen att dra fram antisemitism spöket. Ett exempel på antisemitism är tillexempel att påpeka att det överhuvudtaget finns en lobby, eller att sionistiska organisationer som AIPEC har ett avgörande inflytande över amerikansk politik.

I vilket fall så har det i dagarna uppmärksammats ganska stort i USA att en kompetent politiker rensats bort som kandidat för en tjänst inom USA:s centrala underrättelsetjänst för att han inte behagar dessa grupper. Tidigare ambassadör i Saudiarabien, bl.a. Läs Washington Post här.

Det finns ett längre och bättre inlägg hos den enligt sionistisk mediahemskt farliga Jan-Inge Flücht. Läs det.

måndag, december 17, 2007

Prisa gud för moderater...

... istället för folk från Sionistiska partiet (Fp) på Utrikesdepartementet. Nog kan man tycka att följande text på Svd debatt saknar sjvung och dessutom inte är rakt igenom hundra, men någonstans så finns det en rimlighet i texten. Vad sägs om meningen:

Bosättningsexpansionen måste stoppas som ett första steg mot ett tillbakadragande. Fortsatt isolering av Gaza är kontraproduktiv och främjar extremism. En livskraftig palestinsk stat måste vara territoriellt sammanhängande och ha fritt tillträde till omvärlden för människor, varor och tjänster.


Det kunde verkligen varit värre. Helt godkännt herr Bildt och fru Carlsson!