torsdag, juli 16, 2009

Malin Lernfelt är antingen inkompetent eller ohederlig

I dagens GP funderar Malin Lernfelt över om nätverket YIMBY är en s-förening. Anledningen är att deras agenda står nära socialdemokraterna (enligt Malin själv) och att en av de drivande bakom nätverket i Göteborg är en aktiv socialdemokrat. Malin passar också på att spy galla över att fritidsledaren Ana Rubin från Kortedala deltagit i en debatt i SVT inför EMU-folkomröstningen, UTAN att det tydligt utannonserats att "lyssna inte på henne, hon är en hemsk Vänsterpartist".

När det gäller Ana kan jag ju meddela att det inte är så svårt att få fram hennes politiska tillhörighet. Pröva att googla på det inte helt vanliga namnet "Ana Rubin" så får ni se...

Åter till Malin Lernfelts inkompetens eller ohederlighet. Så här är det, Sverige är ett av världens mest föreningstäta länder, det senaste decenniet har det också poppat upp massa nätverk. För ett antal år sedan lästa jag att den genomsnittlige svensken är med i ca 4 föreningar. Personligen är jag med i följande föreningar/nätverk:

- Vänsterpartiet (Stenungsund)
- COOP
- Unionen (TCO)
- Riksförbundet Spelberoende
- Svenska kyrkan
- COOP Svalbard
- YIMBY (nätverk för bättre stadsplanering)

Har tidigare varit med i bl.a:

- Hyresgästföreningen (borde gå med igen, även om jag i dagsläget inte hyr i ordets rätta betydelse)
- Svensk-Kubanska föreningen (borde gå med igen)
- Jag vill ha bostad (borde gå med igen)
- Svenska Scoutförbundet (orkar inte gå med igen, men älskade verkligen det)
- Härryda IF
- Landvetter Judoklubb
- Vänsterns studentförbund
- Umeå studentkår
- West Front (Frölunda IF:s supporterklubb, alltså fotboll)
- Hotell och restauranganställdas förbund (LO)
- Ung Vänster
- KUV
- Rädda ungdomens hus (GBG)
- Anti-porr gruppen (Umeå)
Borde bli medlem i:

- Palestinagrupperna.
- PRO (någon gång, låångt fram)

Så, detta är min meritlista. Utelämnat någon enstaka. Här samlas alltså helt opolitiska (Härryda IF, m.fl.), rena partier, samt intresse- och solidaritetsorganisationer. Vad är, enligt Lernfelt, mygel och vad är vanligt föreningsarbete?

Ägnade jag mig åt förtäckt indoktrinering när jag var scoutledare på 90-talet? Nej, knappast. Den gyllene regeln är att den förening man är med i för tillfället också är den förening man företräder. I facket är man fackmedlem, i partiet är man partimedlem. Sedan att man alltid är sig själv och sina värderingar, det går inte att komma ifrån.

Det som stör mig är att Lernfelt knappast reagerar över Rotary, Skattebetalarnas förening, Villaägarna, Jägarförbundet eller någon annan av alla dessa föreningar som i praktiken är borgerliga. Eller den märkliga gruppen ornitologer vars största uppgift i världen är att hindra utbyggnad av järnväg, vindkraft och andra bra miljösatsningar- var placerar man dem?

För å inte tala om alla olika bokförlag och tankesmedjor som är förment opolitiska, Timbro, SNS och allt vad de heter. Svenskt Näringsliv har ju också varit så smarta att de startat en sidoorganisation för att kampanja mot kommunalt ägande, för att dölja politiken bakom det hela. Smart. Ännu smartare blir det om man tar i beaktande att organisationen låter som en statlig myndighet. Den heter Institutet mot mutor.

Angående korruption i största allmänhet så heter det ju att intresset aldrig ljuger. tidningen Aktuellt i Politiken (s) beskriver de olika pengastrukturerna i partierna här.

Gissa vilket parti som får över 30 miljoner från hemliga donatorer varje år? Gissa vilket parti som vägrar lämna ut dem som ger mer än 20 000 till partiet?

2 kommentarer:

gardebring sa...

Tack för att du tar upp detta.

Själv är jag en av grundarna av YIMBY och liberal. Har aldrig röstat på socialdemokraterna i hela mitt liv. Så när jag fick läsa att YIMBY skulle vara en S-förening kan du tänka dig att jag höll på att sätta kaffet i halsen...

Walle sa...

Japp. Kan tänka mig det. Så trist att så många av skribenterna i de större tidningarna verkar ha som största nöje att skämma ut de riktiga, hederliga, liberalerna... :)