tisdag, april 13, 2010

Bötessystemet är primitivt och orättvist

För drygt en vecka sedan drog jag på mig lite böter. Jag körde för fort. Inte okej, bara klantigt.

Som de flesta vet så är det fasta bötesbelopp och inte dagsböter. Det innebär att en låginkomsttagare (som jag) får betala lika mycket som om en höginkomsttagare- nämligen 3200 kronor.

Detta har alltid stört mig, för vissa är 3200 oerhört mycket pengar, medan det för andra är växelpengar...

För att riktigt förstärka denna orättvisa så delges man boten med 30 dagars frist. Polismannen säger att jag ska kontakta kronofogden om det blir problem, INNAN det förfaller.

Döm av min förvåning när jag ringer kronofogden för att kolla om jag kan betala det i juni när jag får skatteåterbäringen- då får jag reda på att jag inget kan göra förrän skulden har förfallit... Efter lite prat med fogden så framkommer det att jag inte får en betalningsanmärkning, men att jag hamnar i deras register. Ett register som t.e.x banker kan se...

Hade jag däremot inte skrivit på så hade det hamnat i tinget och jag fått den tid jag behövde för att betala... Sjukt, men sant.

Jag är väl medveten om att jag gjort fel och ska ha mitt straff. Tycker egentligen inte bötesnivån på 3200 är helt orimlig. Anser däremot att rika ska betala mer, samt att man ska få en ärlig chans att betala och göra rätt för sig utan ytterligare straff. 30 dagar för en så plötslig utgift är faktiskt inte rimligt!

Rent privat kan jag säga att jag har vissa idéer om hur jag ska lösa det...

3 kommentarer:

Hampus sa...

Skulle det isåfall baseras på inkomsten, hur ska du göra med rika nolltaxerare i så fall?

Walle sa...

Dels är det ett större samhällsproblem i största allmänhet, men man kan börja med att räkna det på den direkta inkomsten före avdrag. Dessutom måste det ju finnas en nedre gräns.

Jesper Berglund sa...

3,2kkr är mycket pengar. Det kan man ha roligare för.

Skulle man inte kunna ha böter i paritet med bilens värde? För är man rik kör man inte omkring i en liten orange sak som ser ut att komma från rumänien.