Aftonbladet avslöjar idag hur de nya hastighetsbegränsningarna ska se ut. Ytterst få 110 vägar blir kvar norr om Uppsala (inte för att de var så många sedan innan). Med svepande miljöargumentation och den s.k. nollvisionen i högsta hugg så fortsätter statsmaktens arbete med att göra bilen värdelös på medellånga resor. I storstadsområdena spelar det ju ändå ingen roll vad som står på hastighetsskyltarna- det är ändå köer som ger hastigheter på typ 20 kilometer i timmen...
Vill man göra något åt trafiksäkerheten - och miljön - så vore det bästa att totalförbjuda all lastbilstrafik på längre turer. In med dem på järnväg så får vi bättre miljö och säkrare trafik. En lastbil som ligger och såsar i 80 på en 90/110 väg ÄR trafikfarlig!
Aftonbladets Robert Collin skriver en vettig kommentar kring det hela.
För att inte alla ska tro att jag är galen: Jo, det finns en del 90-vägar i norrland där hastigheten borde sänkas. Kostigar som i södra Sverige aldrig skulle ha 90. Däremot tycker jag inte att det är för mycket begärt att E4 på sikt byggs ut och blir 120/130 väg från Haparanda till Stockholm (och vidare till Malmö?). Denna pulsåder håller en pinsam låg nivå i dag. Hela landet ska inte bara leva, utan också sitta ihop!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Det blir ju 120 km/h en bit norr om Uppsala (Uppsala-Tierp) men det antar jag att du missat. Hur som helst är vägarna i norrland av miserabel standard så att ha 110 på gamla sönderkörda skogsvägar är faktiskt inte så bra.
Hm... Vet inte om du skämtar, men det där räknas som Uppsala... :)
Skicka en kommentar