tisdag, oktober 16, 2007

Maud vill inte ens lyssna på vad facken har att säga

Pinsamt är väl den lindrigaste benämningen jag kan tänka mig att sätta på Mauds senaste sätt att visa sitt förakt för facket. Näringsdepartementet bjöd den 3/10 in till ett "dialogmöte" om svensk turism. Till mötet bjöds det in ett 20-tal representanter från myndigheter, organisationer och företag. Två representanter från arbetsgivarorganisationer bjöds in, dock inte en enda representant från det fack som organiserar det aktuella området- Hotell och restaurangfacket.

HRF:s (och tillika min) ordförande, Ella Niia, kommenterade det hela så här:

- Våra medlemmar är vana att inte bli lyssnade till eller ens sedda det vet jag från min egen erfarenhet som hotellstäderska. Nu har detta sätt att behandla representanter för våra medlemmar upphöjts till regeringspolitik. Varför ska de lägst avlönade som ofta är ungdomar och kvinnor med invandrarbakgrund aldrig få höras. Deras åsikter borde också ha ett värde.

- Om vi tillåtits delta hade vi krävt en omedelbar remiss av utredningen Tillväxt genom turistnäringen som föreslår en kraftig men befogad ökning av anslagen till turistfrämjande åtgärder så Sverige når samma nivå som våra grannländer. Vi vill också se ett branschprogram för turismsektorn. Det utlovades av den förra regeringen och nu måste den borgerliga regeringen visa att den också anser att sektorn är viktig för tillväxt och sysselsättning.

- Det gläder mig att arbetsgivarna gärna vill att vi deltar i diskussionen om turistnäringens framtid och jag är egentligen förvånad att vi behandlas så här av näringsminister Maud Olofsson. Stureplanscentern har uppenbarligen påverkat den nuvarande centerledningen i anti-facklig riktning. Denna behandling av fackföreningsrörelsen är i grunden också Fredrik Reinfeldts bekymmer. Snacket om moderaterna som det nya arbetarpartiet blir allt mer fånigt när regeringen inte ens vill lyssna på oss.

Informationen funnet på www.hrf.net

Personligen tycker jag också att man kan resonera kring att regeringens hårda linje mot a-kassan på sikt troligtvis kommer leda till problem för turistföretagen att rekrytera kompetent personal. Nu kan man tycka att det är ett problem som i dag att A-kassan subventionerar de företag som bara finner delårs anställning åt sina anställda. Det må vara sant, men en försämring för näringslivet är det likafullt.

HRF har många idéer och tankar kring hur branschen ska kunna utvecklas hållbart och på ett sätt som ger drägliga arbetsvillkor. Att inte se det som en tillgång visar ju ganska tydligt vart Maud står.

Inga kommentarer: