Aftonbladet har en utmärkt ledare i dag om den ovillighet som en majoritet av landets kommuner visar när det gäller de ensamkommande flyktingbarnen (nja, ungdomarna i mer folklig mening, men barn juridiskt). Endast 98 av 290 kommuner vill ta emot dem. Det blir alltså ganska exakt var tredje kommun (33,8%) som gör det. I Skåne är motsvarande siffra 5 av 33 kommuner eller knappt hälften så stor andel som övriga landet, 15%.
Ser man listan över vilka kommuner som tar emot är det spridda skurar, inte helt lätt att dra slutsatsningar av. En viss övervikt för norrländska och vänsterstyrda kommuner, men inte alltför tydligt. Anmärkningsvärd frånvaro från kommuner som Pajala, Gällivare och Boden. I Västerbotten tar 7 av 15 kommuner emot, eller 46,7%. De kommuner som tar emot är Umeå, Skellefteå, Lycksele, Storuman, Norsjö och Nordmaling (enda borgerliga kommun som tar emot). Utav de kommuner som inte tar emot är åtta borgerligt styrda och en vänsterstyrd. Det kallar jag för trend. Intressant är att regionfakta.com inte har korrekta uppgifter. De hävdar att Malå är vänsterstyrt, undrar vad Arne Hellsten tycker om det? Samma sak med Dorotea. Gedigen borgerlig majoritet. Det verkar som om de har problem med lokala, borgerliga partier.
Åter till Skåne. Skåneland (Halland, Blekinge och Skåne) är ett politiskt problem i stort. Inte bara så har de rasistiska partierna otrevligt stort stöd där nere. Även allmänpolitiskt är det en högersörja (Blekinge delvis undantaget) som passar bättre ihop med Danmark än med övriga Sverige. Följande hade hänt om vi inte haft dem med i Sverige:
- Inget EU-medlemskap
- Ingen borgerlig regering 2006
- Carl Bildt, Beatrice Ask, Gunnar Hökmark, Gun Hellsvik, Bo Lundgren, m.fl. hade varit danska medborgare.
Så- Skåne till Danmark!
Visar inlägg med etikett Fria funderingar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Fria funderingar. Visa alla inlägg
tisdag, augusti 11, 2009
tisdag, maj 12, 2009
Skitsakerna som stör mig
De finns där, var och varannan dag, de där småsakerna eller människorna som stör mig. De är inte viktiga, de är ofta inte alls politiska, men de stör mig.
Dagens topplista är:
1) Högerreglen i Nordstan. Seriöst. Dessa bönder och andra outbildade som håller vänster i Nordstan- bunt ihop och...
2) Påstigning på busshållplatser. Särskilt när det regnar och lever om. Har man inte månadskort eller åtminstonde förköpskort OCH koll på vad man ska betala ska man gå på sist. På så sätt så slipper så många som möjligt in i bussen så snappt som möjligt.
3) Avstigning av bohuståget. Bohuståget har den märkliga kombinationen av att vara pendeltåg på sträckan Uddevalla-Göteborg och vara ett vanligt tåg på sträckan Strömstad-Göteborg. Det gör att stressade morgonresenärer samsas med turister och badjävlar med massa väskor... Utav någon anledning skall dessa gå av tåget först, fast de gör det oändligt långsamt. Helt orimligt.
4) Egoismen och den rena dumheten som breder ut sig. Folk som inte förstår hur saker hänger samman. Lite större grej kan man säga, får utveckla det mer någon annan gång. Det intressanta är att det inte verkar spela någon roll om man är rik eller fattig, har utbildning eller inte. Samma människor kan uppröras över missförhållanden utan att för den skull dra några slutsatser av det. Snällhet är inte en politisk linje, det är en känsla. Förstå det era korkade *censur*.
5) Finska timmen i P4. På bästa sändningstid, mellan 18-19 på vardagar så väljer man att sända ett program på finska. Skillnaden mot TV, där man har textning är givetvis enorm. Jag ser relativt ofta på såväl Oddasat som de finska nyheterna. På radion blir det helt orimligt att höra på. Lösningen borde vara enkel: Flytta över det till P2! P2 är en kanal som "ingen" lyssnar på (2-4% har jag sett i olika mätningar) och den kanalen skulle förmodligen få UPP sitt lyssnarsnitt av att sända på minoritetsspråk. Det finns väl fler finnar än P2 lyssnare? Saken stör mig ännu mer genom att timmen 18-19 också är den tid då de allra sämsta tv-programmen går. Bortser man från aktuellt så är det bland annat det underbart högstående fjortis-programmet "Cops" i TV6, något ointressant typ "fråga doktorn" i SVT, osv. Inte en enda taskig amerikansk serie...
Så det var dagens i-landsproblem. Kom gärna med fler förslag.
Dagens topplista är:
1) Högerreglen i Nordstan. Seriöst. Dessa bönder och andra outbildade som håller vänster i Nordstan- bunt ihop och...
2) Påstigning på busshållplatser. Särskilt när det regnar och lever om. Har man inte månadskort eller åtminstonde förköpskort OCH koll på vad man ska betala ska man gå på sist. På så sätt så slipper så många som möjligt in i bussen så snappt som möjligt.
3) Avstigning av bohuståget. Bohuståget har den märkliga kombinationen av att vara pendeltåg på sträckan Uddevalla-Göteborg och vara ett vanligt tåg på sträckan Strömstad-Göteborg. Det gör att stressade morgonresenärer samsas med turister och badjävlar med massa väskor... Utav någon anledning skall dessa gå av tåget först, fast de gör det oändligt långsamt. Helt orimligt.
4) Egoismen och den rena dumheten som breder ut sig. Folk som inte förstår hur saker hänger samman. Lite större grej kan man säga, får utveckla det mer någon annan gång. Det intressanta är att det inte verkar spela någon roll om man är rik eller fattig, har utbildning eller inte. Samma människor kan uppröras över missförhållanden utan att för den skull dra några slutsatser av det. Snällhet är inte en politisk linje, det är en känsla. Förstå det era korkade *censur*.
5) Finska timmen i P4. På bästa sändningstid, mellan 18-19 på vardagar så väljer man att sända ett program på finska. Skillnaden mot TV, där man har textning är givetvis enorm. Jag ser relativt ofta på såväl Oddasat som de finska nyheterna. På radion blir det helt orimligt att höra på. Lösningen borde vara enkel: Flytta över det till P2! P2 är en kanal som "ingen" lyssnar på (2-4% har jag sett i olika mätningar) och den kanalen skulle förmodligen få UPP sitt lyssnarsnitt av att sända på minoritetsspråk. Det finns väl fler finnar än P2 lyssnare? Saken stör mig ännu mer genom att timmen 18-19 också är den tid då de allra sämsta tv-programmen går. Bortser man från aktuellt så är det bland annat det underbart högstående fjortis-programmet "Cops" i TV6, något ointressant typ "fråga doktorn" i SVT, osv. Inte en enda taskig amerikansk serie...
Så det var dagens i-landsproblem. Kom gärna med fler förslag.
måndag, maj 04, 2009
SACO:s samhällspolitiske chef pläderar för enmansvalkretsar
Gunnar Wetterberg, som presenteras som "Historiker", skriver på DN Opinion om "färglösa riksdagsledamöter". Jag vet inte vilka han åsyftar, han kanske tänker på de han har röstat dit?
Jag är tämligen nöjd med mina västsvenska representanter i alla fall. Hans Linde (Göteborg) röjer i utrikesutskottet, Rossanna Dinamarca (Älvsborg) försvarar grundläggande mänskliga rättigheter mot borgerlig barbari i utbildningsutskottet, Bohuslänningen (Nja) Wiwi-Anne Johansson driver på i miljöfrågor medan Skaraborgs representant försöker hålla Alkoholkapitalet stången. Nog jobbar de på hårt alltid!
Rent seriöst så finns det vissa poänger i problemformuleringen; att riksdagsledamöterna i allmänhet är relativt okända. Samtidigt är det lite förenklat att tro att allt blir guld och gröna skogar bara riksdagsledamöterna blir avideologiserade mittentjommar som bara försöker få så mycket stöd som möjligt från staten till sin hemregion...
Tänkte försöka skriva lite om varför det är bra med parlamentarism, t.ex. att politik blir en kollektiv process. Eftersom jag inte får ur mig något bra, så gör jag kortfattat några kommentarer på tokiga saker han skriver:
* "Slavar under partiledningen". Eh, att ledningen har inflytande kan ju till viss del handla om att partiledningen är vald för att ta ett samordnande ansvar. Rent konkret har faktiskt inte partiledningen särskilt mycket makt över vem som hamnar i riksdagen. Det bestämmer distriktens medlemmar ganska enväldigt. Därför förstår jag inte tjafset kring IPRED och liknande. Det är bara att försäkra sig om stöd i sitt hemdistrikt så är problemet löst...
* "Sd och Nyd kan komma in och skapa osäkra majoriteter." Ja- men då blir det ju lite mer livat i Riksdagen som GW ville... Dessutom så är det ju minst sagt obehagligt att tycka att det är "jobbigt" om väljarnas åsikter får genomslag!
* "Specialiseringen". Det är intressant att samma borgare (och högersossar) som applåderar expertstyre och avdemokratisering av t.ex. finanspolitik, tycker det är problematiskt med riksdagsledamöter som blir duktiga inom ETT område och i stora drag litar på sina partikamrater i andra frågor. Har väldigt svårt att se hur det i praktiken skulle kunna fungera på något annat sätt.
Det eviga tjatet om att det finns för många riksdagsledamöter. Här avslöjar sig högerkrafternas egentliga agenda. Samtidigt som de beklagar att riksdagsledamöterna inte är folkliga nog, vill de minska dem. Samtidigt som de tycker att riksdagsledamöterna inte granskar regeringen tillräckligt, vill de öka deras arbetsbörda. Samtidigt som de tycker att vi ska införa enmansvalkretsar så vill de minska antalet ledamöter så att den eventuella positiva effekten av "närheten" helt försvinner. En halvering av riksdagsledamöterna skulle till exempel medföra att hela Jämtland skulle vara EN valkrets för ETT mandat.
Det finns en anledning att det framförallt är högersossar och moderater som lyfter frågan om färre riksdagsledamöter - i deras partier skulle det delvis fungera med färre ledamöter. En halvering (med samma proportionella system) av Vänsterpartiets ledamöter skulle göra det betydligt svårare för riksdagsgruppen att göra ett fullgott jobb och hänga med i alla frågor. Det är skillnad mellan typ 25 ledamöter och typ 12. För att inte tala om hur illa det skulle bli med ett majoritetsvalssystem där antingen vi helt utrensas (kanske någon enstaka protestmandat i någon valkrets i norr) eller där vi på gemensamma vänsterlistor behåller några mandat till. Det inskränker demokratin och låter dem som har tolkningsföreträdet i den offentliga debatten sätta dagordningen.
Helt enkelt som vanligt när en SACO-företrädare uttalar sig: Borgerlig dynga.
Vill man höja temperaturen i riksdagen (och i politiken generellt) finns det säkert flera saker man kan göra, som inte minskar bredden i svensk politik. Fler deltidspolitiker till exempel. Kanske även följande tre skulle sätta fart på systemet:
- Ta bort kvittningen så ledamöterna faktiskt måste delta i riksdagens arbete.
- Genomför Birgitta Dahls förslag om att ledamöterna ska sitta partivis i riksdagen.
- Inför rotation på riksdagsledamöterna. Sätt stopp för ombudsmän och andra broilers som invaderar riksdagen.
Jag är tämligen nöjd med mina västsvenska representanter i alla fall. Hans Linde (Göteborg) röjer i utrikesutskottet, Rossanna Dinamarca (Älvsborg) försvarar grundläggande mänskliga rättigheter mot borgerlig barbari i utbildningsutskottet, Bohuslänningen (Nja) Wiwi-Anne Johansson driver på i miljöfrågor medan Skaraborgs representant försöker hålla Alkoholkapitalet stången. Nog jobbar de på hårt alltid!
Rent seriöst så finns det vissa poänger i problemformuleringen; att riksdagsledamöterna i allmänhet är relativt okända. Samtidigt är det lite förenklat att tro att allt blir guld och gröna skogar bara riksdagsledamöterna blir avideologiserade mittentjommar som bara försöker få så mycket stöd som möjligt från staten till sin hemregion...
Tänkte försöka skriva lite om varför det är bra med parlamentarism, t.ex. att politik blir en kollektiv process. Eftersom jag inte får ur mig något bra, så gör jag kortfattat några kommentarer på tokiga saker han skriver:
* "Slavar under partiledningen". Eh, att ledningen har inflytande kan ju till viss del handla om att partiledningen är vald för att ta ett samordnande ansvar. Rent konkret har faktiskt inte partiledningen särskilt mycket makt över vem som hamnar i riksdagen. Det bestämmer distriktens medlemmar ganska enväldigt. Därför förstår jag inte tjafset kring IPRED och liknande. Det är bara att försäkra sig om stöd i sitt hemdistrikt så är problemet löst...
* "Sd och Nyd kan komma in och skapa osäkra majoriteter." Ja- men då blir det ju lite mer livat i Riksdagen som GW ville... Dessutom så är det ju minst sagt obehagligt att tycka att det är "jobbigt" om väljarnas åsikter får genomslag!
* "Specialiseringen". Det är intressant att samma borgare (och högersossar) som applåderar expertstyre och avdemokratisering av t.ex. finanspolitik, tycker det är problematiskt med riksdagsledamöter som blir duktiga inom ETT område och i stora drag litar på sina partikamrater i andra frågor. Har väldigt svårt att se hur det i praktiken skulle kunna fungera på något annat sätt.
Det eviga tjatet om att det finns för många riksdagsledamöter. Här avslöjar sig högerkrafternas egentliga agenda. Samtidigt som de beklagar att riksdagsledamöterna inte är folkliga nog, vill de minska dem. Samtidigt som de tycker att riksdagsledamöterna inte granskar regeringen tillräckligt, vill de öka deras arbetsbörda. Samtidigt som de tycker att vi ska införa enmansvalkretsar så vill de minska antalet ledamöter så att den eventuella positiva effekten av "närheten" helt försvinner. En halvering av riksdagsledamöterna skulle till exempel medföra att hela Jämtland skulle vara EN valkrets för ETT mandat.
Det finns en anledning att det framförallt är högersossar och moderater som lyfter frågan om färre riksdagsledamöter - i deras partier skulle det delvis fungera med färre ledamöter. En halvering (med samma proportionella system) av Vänsterpartiets ledamöter skulle göra det betydligt svårare för riksdagsgruppen att göra ett fullgott jobb och hänga med i alla frågor. Det är skillnad mellan typ 25 ledamöter och typ 12. För att inte tala om hur illa det skulle bli med ett majoritetsvalssystem där antingen vi helt utrensas (kanske någon enstaka protestmandat i någon valkrets i norr) eller där vi på gemensamma vänsterlistor behåller några mandat till. Det inskränker demokratin och låter dem som har tolkningsföreträdet i den offentliga debatten sätta dagordningen.
Helt enkelt som vanligt när en SACO-företrädare uttalar sig: Borgerlig dynga.
Vill man höja temperaturen i riksdagen (och i politiken generellt) finns det säkert flera saker man kan göra, som inte minskar bredden i svensk politik. Fler deltidspolitiker till exempel. Kanske även följande tre skulle sätta fart på systemet:
- Ta bort kvittningen så ledamöterna faktiskt måste delta i riksdagens arbete.
- Genomför Birgitta Dahls förslag om att ledamöterna ska sitta partivis i riksdagen.
- Inför rotation på riksdagsledamöterna. Sätt stopp för ombudsmän och andra broilers som invaderar riksdagen.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)