lördag, juli 21, 2007

Anti-demokrater i Norrköping

Norrköpings kommun har enligt uppgift bestämt sig för att betala kommunalt partistöd till Sverigedemokraterna för ett och inte två mandat, med skälet att endast det ena mandatet är taget i besittning. Kommunen motiverar enligt Norrköpings Tidningar sitt agerande med att SD "eftersom mandaten inte kan besättas, saknar personer som kan bedriva det lokala arbete pengarna är ämnade för". Tämligen märklig argumentation eftersom det knappast är så att ett partis lokala arbete enbart utförs av de som sitter i fullmäktige. Oftast snarare tvärtom, faktiskt.

Jag ser det hela som en fortsättning på egentligen två saker:
- Dels en ovana som vissa i de etablerade partierna har att stifta särlagar och liknande för att hålla Sd utanför inflytande. Ett annat exempel i den stilen var den Blekingekommun som EFTER valet 2002 (hjälp med kommun efterlyses) ändrade storleken på kommunstyrelsen för att hålla Sd ute. Dylikt agerande är, bortsett från att det är moraliskt fel också kontraproduktivt. Vad man gör är att man gör Sd:s väljare förbannade, svetsar ihop dem som redan är aktiva och spär på offer- och martyrrollen de anstränger sig för att vidmakthålla. Man ger dem ett radikalt "bevis" på att den svenska demokratin inte omfattar dem. Det vanliga i politiken är nämligen att sista fullmäktiget i mandatperioden tar den typen (arvode & organisationsfrågor) av beslut, just för att det ska bli lite mer klädsamt.
- Tjatet om hur det kommunala partistödet används. En regel som kräver att det används i kommunen kan låta sympatiskt ur ett kommunkameralt perspektiv. Emellertid så må man höja blicken. Tanken med att vi överhuvudtaget har partistöd är att partierna inte ska vara i beroendeställning till andra intressen (modell USA). Det får också till effekt att mindre partier, eller partier med fattiga väljare/medlemmar kan bedriva verksamhet. Alla som kan sin kommunistiska partihistoria vet hur det gick till innan. Idealistiskt och fint kan tyckas, men vedermödorna gick till överdrift. Ett viss mått av knapphet är bra för att främja ideellt arbete, se bara skillnaderna mellan ja och nej-sidan i såväl EU - som EMUfolkomröstningen. Ett totalförbud mot att skyffla över pengar från kommunala partistöd till region och riksorganisationer skulle medföra att det blir i princip omöjligt för ett nytt parti att komma in i riksdagen, eller för all del, för ett parti som åker ur riksdagen att göra comeback. Dessutom får det jobbiga effekter i ett parti eftersom det minskar partiets möjligheter att omfördela och centralisera partiet. Skillnaderna mellan politiskt arbete i stora och små kommuner skulle bli större än den redan är.

Sammantaget är det viktiga dock att jag är energiskt emot alla juridiska spetsfundigheter som riktar sig mot specifika partier, även när det gäller ett osympatiskt ytterhögerparti som Sverigedemokraterna. Energin bör rimligen läggas på att få väljarna att INTE rösta på dem, inte att i efterhand underkänna deras val.

I artikeln i NT står det också att frågan är juridiskt oklar och att juristerna på Sveriges kommuner och landsting inte hittat ett svar. Det märkliga är att det finns en förhistoria, som Tommy Funebo grävt fram:
"Här måste rimligen en analogi kunna ske med avhopp från partiet till andra existerande eller nybildade partiet eller ledamöter som plötsligt blir politiska vildar. Det kommunala partistödet regleras i kommunallagen och härrör från en ändring i lagen 1991 under regeringen Bildts tid. I propositionen som har beteckningen 1991/92: 66 citeras Regeringsrättens avgörande 1978 2:10.Avgörandet gällde ett mål när en utbrytning skett ur Vänsterpartiet kommunisterna, det parti som vann de aktuella mandaten i allmänna val. Arbetarpartiet kommunisterna, det nya parti som bildades i samband med utbrytningen, ville överta partistödet för de mandat vars innehavare nu alltså var (apk) och inte (vpk). Regeringsrätten övervägde här om det gamla partiet hade ombildats och helt eller delvis ersatts med ett annat parti. Ett sådant ombildat parti hade kunnat anses uppfylla kommunallagens representationsvillkor. Rätten konstaterade dock att det nya partiet inte deltagit i valet och att det gamla partiet alltjämt bestod som politiskt parti och således inte ombildats. Partistödet skulle således fortsättningsvis utgå till det gamla partiet trots att samtliga för partiet valda ledamöter inte längre representerade partiet.Detta och en rad andra rättsliga avgöranden från striden mellan (apk) och (vpk) ger dagens (sd) juridiskt stöd. I Reg. 1978 2:10 var alltså (vpk) inte alls längre representerat i fullmäktige, och hade sannolikt ingen lokal verksamhet kvar i kommunen. Trots detta var kommunen tvingad att betala ut partistöd till (vpk).När partistödslagen 1991 kom att ersättas av stadganden i kommunallagen framgår det av förarbetena att någon ändring avseende partibytesproblematik, existensen av lokal partiverksamhet, vakanta mandat o.s.v. inte avsågs av lagstiftaren."

Sd har fullt riktigt överklagat och det ska bli väldigt intressant att se utgången av det hela.

Tipstack till Tommy Funebo.

Inga kommentarer: